پایپ گستر پایپ گستر .

پایپ گستر

سپتیک تانک و نکات ایمنی آن

آیا می دانید سپتیک تانک چیست و چگونه کار می کند؟

سپتیک تانک ها به عنوان یک سیستم فاضلاب یا تصفیه خانه در محل کار می کنند. فاضلاب توسط لوله هایی که به سیستم سپتیک تانک متصل است، معمولاً از طریق گرانش و همچنین توسط پمپ ها وارد آن می شود و به همین دلیل است که سپتیک تانک ها معمولاً در زیر زمین قرار می گیرند. فاضلاب از طریق یک سیستم فیلتر عبور می کند و تا حدی توسط باکتری ها پردازش می شود. سیستم های سپتیک تانک می توانند زباله ها را با استفاده از اکسیژن (هوازی) یا بدون اکسیژن (بی هوازی) تجزیه کنند.

یک اکوسیستم سپتیک تانک سالم دارای سه لایه است:

·        لایه ای از چربی ها به نام کف که روی سطح زباله های مایع شناور است.

·        لایه ای از زباله های مایع که به نام پساب است

·        لایه ای از مواد جامد به نام لجن که به پایین مخزن سپتیک تانک فرو می رود.

کف (یا لایه چربی) به جلوگیری از ورود بو و هوا به اکوسیستم کمک می کند. باکتری های ساکن در مخزن سپتیک تانک بر روی شکستن جامدات آلی (یا لجن) کار می کنند. در این مرحله، پساب همچنان حاوی مقادیر زیادی آلاینده، نمک و سطوح بالایی از مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر است (که می تواند باعث شکوفایی جلبک های سمی در آبراهه ها شود). همچنین می تواند حاوی بیماری هایی مانند ویروس ها، باکتری های مضر و انگل ها باشد. عفونت های ویروسی و باکتریایی شایع ترین علل بیماری هستند. کمپیلوباکتر و سالمونلا دو نوع رایج باکتری هستند که در فضولات انسانی حمل می شوند و می توانند باعث بیماری جدی شوند. به همین دلیل است که داشتن یک سیستم فاضلاب ایمن با اندازه مناسب برای خانه شما بسیار مهم است.

از اینجا آب تصفیه شده به یک میدان جذبی یا منطقه تصفیه خیسانده توزیع می شود. اینجاست که فرآیند های طبیعی خاک باعث از بین رفتن بیشتر پاتوژن ها و تجزیه سموم مضر می شود. مهم است که این یک فرآیند آهسته و ایمن باشد زیرا پساب بیش از حد می تواند خاک را غرق کند و به مسیر های زیر زمینی و کانال های زهکشی جاری شود. معمولاً کاشت علف های بومی و سایر گیاهان در منطقه خیساندن سیستم سپتیک تانک بسیار مؤثر هستند. بازدید از محل و حضور متخصص برای بررسی مناطق بالقوه برای داشتن منطقه خیساندن شما در فرآیند نصب سیستم سپتیک تانک امری کلیدی است، زیرا قبل از معرفی منطقه خیساندن باید چندین نکته را در نظر بگیرید. این نکات عبارت است از:

·        به اندازه کافی بزرگ است که بتواند با مقدار فاضلاب تولیدی خانوار شما کنار بیاید.

·        تا حد امکان خشک باشد زیرا پاتوژن ها در خاک غرقاب بهتر زنده می مانند.

·   سطح مناسب به این گیاهان اجازه می دهد تا نیترات ها و موجودات موجود در خاک را جذب کنند و گرمای خورشید روی عوامل بیماری زا برای حذف آن ها تأثیر بگذارد.

·        دور از آب راه ها، مناطق مستعد سیل و مناطق روان آب های طوفانی باشد.

·        آب های سطحی باید در اطراف هر میدان دفع پساب منحرف شوند.

ابعاد سپتیک تانک

ابعاد سپتیک تانک ها متغیر است و در حجم های مختلف قابل تولید است. البته این شرط هم قابل توجه است که مخازن سپتیک تانک طبق فرمول مربوطه نمی توانند کم تر از ۵/۴ متر مکعب باشند.

مخازن سپتیک تانک زیر زمینی در اندازه های مختلف از ۷۵۰ لیتر تا ۶۰۰۰ لیتر در دسترس هستند. احتمالا یک ورودی و خروجی با مخازنی با اندازه ۷۵۰ لیتر تا ۲۰۰۰ گالن اضافه شود.

معمولاً ورودی و خروجی ۴ اینچی یک ویژگی استاندارد در مخازن به اندازه ۳۰۰۰ لیتر تا ۶۰۰۰ لیتر است و هر مخزن فاضلاب پلاستیکی دارای یک درب است.

آب خاکستری و آب سیاه چیست؟ و چگونه می توانید از آب خود استفاده کنید؟

آب خاکستری فاضلابی است که می ‌توان با خیال راحت دوباره از آن استفاده کرد، بنابراین فاضلاب خانگی از ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، دوش، حمام و ... این آب، با موافقت ساختمان، می تواند برای آب دادن به باغ و یا شستشوی حیاط، فضای باز و پارکینگ مورد استفاده مجدد قرار گیرد. یک سیستم آب خاکستری را که در جایی جمع آوری و فیلتر می شود (برای مواردی مانند پرز ها و چربی ها فیلتر می شوند) مجدد مورد استفاده قرار داد. برخی از دستورالعمل ‌های مهم سبک زندگی و چندین گزینه وجود دارد که همراه با نصب و جمع ‌آوری آب خاکستری است، بنابراین بهتر است قبل از تصمیم ‌گیری در مورد این موضوع با یکی از تیم مجرب ما صحبت کنید.

بلک واتر یا همان آب سیاه، به فاضلابی گفته می شود که حاوی فضولات انسانی است و شما نمی توانید از آن همانند آب خاکستری مجدد استفاده کنید، باید به سیستم فاضلاب اصلی یا اگر روستایی به یک سیستم سپتیک تانک شما منتقل شود.

دفع پساب سپتیک تانک

فاضلابی که در سپتیک تانک تصفیه شده است معمولا به دو روش دفع می شود، که عبارت است از:

دفع پساپ در زمین: در صورتی که سطح آب زیر زمینی پایین و امکان ایجاد چاه جذب کننده فاضلاب موجود باشد. در صورتی که سطح آب زیر زمینی بالا باشد و زمین از نفوذ پذیری زیادی برخوردار نباشد، باید پساب را زیر سطح زمین پخش کرد. در این صورت پساب با کمک یک شبکه لوله های سوراخ دار در زیر زمین و در عمق 45 تا 90 سانتی متری پخش می شود.

وارد کردن پساب به فاضلاب شهری: پس از انجام عملیات پیش تصفیه در سپتیک تانک ها می توان پساب خروجی را به فاضلاب شهری جهت عملیات تکمیلی تصفیه هدایت کرد.

نکات ایمنی سپتیک تانک

در این بخش با برخی از نکات مربوط به سیستم سپتیک تانک آشنا می شوید، لطفا با ما همراه باشید.

1.     در زمان نصب و یا دفن

هیچ ‌وقت جهت نصب یا بازرسی سیستم سپتیک تانک به‌تنهایی کار نکنید، افتادن در سپتیک تانک امکان مرگ انسان را دارد و هیچ ‌وقت وارد سیستم سپتیک تانکی که استفاده‌ شده باشد نشوید و سر خود را از محل دسترسی وارد سپتیک تانک نشوید.

به هیچ‌ وجه از شعله آتش در نزدیکی سیستم سپتیک تانک یا در زمان بازدید و بازرسی استفاده نکنید.

خروجی پساب سپتیک تانک برای تولید سبزی و گیاهان خوراکی نباید استفاده شود. توصیه می شود خروجی سپتیک تانک (سپتیک تانک پلی ‌اتیلن) مستقیم به چاه جاذب هدایت شود.

به ‌منظور جای گذاری سیستم سپتیک تانک پلی‌ اتیلن در داخل زمین همواره توصیه می ‌شود از جرثقیل با تسمه برزنت استفاده شود و البته حتماً در انتقال باید از دو نقطه سپتیک تانک پلی ‌اتیلن کمک گرفته شود.

سپتیک تانک پلی ‌اتیلن جهت نصب به ‌صورت غیر دفنی، شرایط خاص دیگری خواهد داشت. در این صورت حتماً باید به هنگام ارائه سفارش این موضوع مطرح شود تا شرکت تولید کننده سپتیک تانک تمهیدات لازم به منظور نگهداری و تقویت داخلی سیستم سپتیک تانک را انجام دهد.

2.     نکات مهم جهت بهبود عملکرد سپتیک تانک

·        ممانعت از ورود اشیا غیر قابل تجزیه مانند پلاستیک و ...

·        ممانعت از عبور خودروی سنگین روی سپتیک تانک به‌ دفعات مکرر

·        خود داری از ورود رنگ، روغن‌ موتور، سموم، کود شیمایی و مواد شیمیایی

·        استفاده از آب داغ به‌ جای استفاده از مواد شیمیایی جت باز نمودن مسیر فاضلاب مسدود شده.

3.     نکات مهم به منظور سالم نگه ‌داشتن سیستم سپتیک تانک

بیشتر مردم از مراحلی که باید برای اطمینان از سلامت و ماندگاری سیستم سپتیک تانک انجام شود، آگاه نیستند. اغلب اوقات به دلیل عدم مدیریت میزان مصرف آب توسط مالکین، از سپتیک تانک ‌ها به خوبی نگهداری و مراقبت نمی‌ شود.

مراقبت و نگهداری دوره ای از سیستم سپتیک تانک بسیار مهم است، چرا که تعمیرات قطعات گاهی اوقات می‌ تواند پر هزینه باشد و در صورت عدم رسیدگی دوره ‌ای ممکن است مشکلات به جایی برسند که مجبور به جایگزین کردن یک سیستم سپتیک تانک جدید شوید. حال آن که با نگهداری و مراقبت درست و بهره ‌برداری صحیح از یک سیستم سپتیک تانک می ‌توان برای مدت زمان طولانی تری تا حدود 50 سال و حتی بیشتر نیز از یک سیستم سپتیک تانک استفاده و بهره برداری کرد.

همان طور که می ‌دانید سیستم سپتیک تانک از دو بخش اصلی، مخزن ورود و مخزن زهکشی تشکیل شده است. اولی فاضلاب را از آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و رختشویی دریافت می ‌کند. هنگامی که فاضلاب وارد مخزن سپتیک تانک می ‌شود، عناصر جامد زباله به سمت پایین ته‌ نشین می ‌شوند که لایه لجن را تشکیل می‌ دهد. روغن و گریس و همچنین مواد سبک تر، بر روی سطح فاضلاب شناور می‌ شوند و تشکیل لایه کف مانند را می‌ دهند. برای هر منبع فاضلابی که به صورت روزانه وارد مخزن سپتیک تانک می ‌شود، جدا سازی لایه‌ ها تقریبا یک روز زمان می ‌برد.

بین لایه ‌های لجن و کف تشکیل شده، بخش مایع فاضلاب وجود دارد که از درون و خارج به قسمت زهکش منتقل می ‌شود. لجن و کف موجود به مرور زمان توسط باکتری ‌ها به صورت بی‌ هوازی تجزیه می ‌شود که در نتیجه آن از رشد سریع لایه‌ های بالا و پایین جلوگیری می‌ شود. با این وجود در برخی مواقع باکتری ‌ها نمی‌ توانند حجم فاضلاب ورودی به مخزن را حفظ کنند که در صورت بروز این مشکل، نا خالصی ‌ها می ‌توانند وارد مخزن تخلیه شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است مخزن سپتیک تانک هر سه تا پنج سال یک بار با استفاده از پمپ تخلیه شود.

نکته مهم در زمان استفاده از سیستم های سپتیک تانک‌، جلوگیری از ایجاد نشتی و همچنین ورود بیش از حد آب به داخل آن است. چرا که حجم و ابعاد سپتیک تانک برای تعداد خانوار مشخص و همچین میزان آب مصرفی معینی طراحی شده است ولی در صورت عدم کنترل موارد، این احتمال وجود دارد که میزان فاضلاب بیشتری از مقدار تعیین شده وارد سیستم شود که مشکلات فوق را در پی خواهد داشت. در ادامه راه کار هایی به منظور کنترل این موضوع ارائه شده است:

از آب سینک کم تری استفاده کنید. یکی از موثرترین راههای محافظت از سیستم سپتیک شما، کم کردن میزان آب ورودی به مخزن در وهله اول است. باید میزان مصرف خود را بهینه نمایید و به هر دلیل خاصی اجازه ندهید با مصرف بی‌رویه آب فاضلاب زیادی هم تولید شود. بهترین راه برای انجام این کار تمرین مراحل زیر است:

·   شستن ظروف: در هنگام شستن ظرف ‌ها با دست، آب را در تمام مدت شست و شو باز نگه ‌ندارید. ابتدا آب را ببندید و سپس تمام ظروف را با اسفاده از اسفنج و مایع شستشوی دهید. در نهایت شیر آب را باز کرده و تمام ظروف را بشویید.

·   شستشوی دست ‌ها: در زمان شستن دستان خود با صابون شیر آب را باز نگه ندارید. تا زمانی که آماده شستشوی شوند.

·   مسواک زدن: در زمان مسواک زدن شیر آب را باز نگه ندارید. سعی کنید در انتها شیر آب را باز کرده تا دهان و مسواک خود را بشویید.

سعی کنید مدت زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید. اگر چه ممکن است دوش گرفتن طولانی با آب گرم بسیار لذت بخش باشد ولی فاضلاب زیادی تولید خواهد شد که سیستم سپتیک تانک شما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

راه حل دیگر به منظور مدیریت بهتر میزان مصرف آب: استفاده از کاهنده‌ های جریان در مسیر شیر های آب هستند. این نازل ها علاوه بر افزایش فشار آب خروجی، میزان مصرف آب را نیز کاهش می‌ دهند.

ماشین ظرفشویی: اگر بعد از هر وعده غذایی کوچک از دستگاه خود استفاده کنید، ماشین ظرفشویی می‌ تواند مقدار زیادی آب هدر دهد. ترجیحا از ماشین ظرفشویی خود فقط پس از پر کردن ظرفیت کامل آن استفاده نمایید.

ماشین لباسشویی: همانند آن چه در رابطه با ماشین ظرفشویی گفته شد، بهتر از به منظور مدیریت میزان مصرف آب و همچنین انرژی، از نهایت ظرفیت ماشین لباسشویی خود استفاده کنید و تا زمانی که کامل پر نشده است، آن را روشن ننمایید.

خوشبختانه اکثر دستگاه های جدید، دارای برنامه ‌های شستشوی نیمه هستند که مناسب زمانی است که حجم دستگاه شما کامل پر نشده است. با استفاد از این برنامه می توانید میزان مصرف آب خود را مدیریت نمایید. ولی متاسفانه بسیاری از افراد این ویژگی دستگاه خود را نادیده می ‌گیرند و به سادگی ماشین ‌های خود را بر روی حداکثر مصرف قرار می ‌دهند، که می تواند برای سیستم سپتیک تانک بسیار آسیب رسان باشد.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید در ادامه همراه ما باشید تا در مورد سپتیک تانک و محل هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاعاتی به دست آورید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سپتیک تانک و نحوه تولید آن و همچنین استعلام قیمت سپتیک تانک به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09126721109 – 02144374305

با تشکر از سایت خوب یو آپلود

 


برچسب: سپتیک تانک،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۳:۵۱ توسط:شرکت پایپ گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده